Waarom verzekeringsfraude melden?
Veel mensen vinden het lastig om vermoedens van verzekeringsfraude te melden. Ze weten niet goed waar ze een melding kunnen maken en willen iemand niet onrechtmatig beschuldigen. Toch kan het verstandig zijn om een vermoeden te melden. U bent zelf namelijk ook de dupe van verzekeringsfraude. Want hoe meer fraude er gepleegd wordt, hoe hoger de premie voor verzekeringen is. Wij leggen u uit welke soorten verzekeringsfraude u kan melden en waar u deze melding kan doen.
Soorten verzekeringsfraude die gemeld moeten worden
Verzekeringsfraude is er in alle soorten en maten. Om duidelijk te maken in welke situaties u een melding van fraude kunt maken, zullen we alle soorten verzekeringsfraude even toelichten. Eigenlijk kunnen alle soorten verzekeringsfraude opgedeeld worden in twee categorieën: verzekeringsfraude die plaatsvindt vóór het aangaan van een verzekeringsovereenkomst en verzekeringsfraude die plaatsvindt ná het aangaan van een verzekeringsovereenkomst:
Het liegen over verzwijgen van informatie bij het aanvragen van een verzekering
Op een verzekeringsaanvraag stelt een verzekeraar altijd een aantal acceptatievragen. Op basis van onder andere deze acceptatievragen beslissen ze of ze uw verzekeringsaanvraag accepteren. Acceptatievragen zijn bijvoorbeeld:
- Heeft u ooit een ontzegging van rijbevoegdheid gehad?
- Is uw verzekering ooit opgezegd of geweigerd door een andere verzekeraar?
- Ben uw in de afgelopen acht jaar als verdachte in aanraking gekomen met de politie of justitie?
Het is de bedoeling dat u deze vragen naar waarheid beantwoord. Door te liegen op de verzekeringsaanvraag probeert iemand zijn of haar acceptatiekans te vergroten en te voorkomen dat ze voor een hogere premie een verzekering moeten afsluiten. Als u de vragen niet eerlijk beantwoordt, pleegt u verzekeringsfraude.
Het opzettelijk veroorzaken van schade
Het komt regelmatig voor dat iemand opzettelijk schade veroorzaakt om een schadevergoeding te krijgen. Bijvoorbeeld door een aanrijding of overal in scene te zetten of door opzettelijk ergens tegenaan te rijden. Vermoedt u dat iemand opzettelijk schade heeft veroorzaakt? Dan kunt u dit altijd melden. Een verzekeraar stelt dan een onderzoek naar verzekeringsfraude in.
Meer schade claimen dan er daadwerkelijk is geleden
Het is heel verleidelijk: nog wat extra dure spullen doorgeven als er ingebroken is en er al een aantal zaken zijn gestolen. Of een paar oude deuken in de auto claimen als nieuw na een aanrijding of parkeerongeluk. De verzekeraar moet immers toch al een vergoeding uitkeren, waarom dan niet meteen iets extra’s. Deze vorm van verzekeringsfraude komt misschien wel het meeste voor. Mensen overdrijven de daadwerkelijk schade of het aantal zaken dat is gestolen, zodat ze een hogere schadevergoeding krijgen van hun verzekeraar.
Doen alsof er schade geleden is of de feiten verdraaien
Doen alsof er schade is geleden, terwijl dit helemaal niet het geval is. Bijvoorbeeld door een verloren telefoon op te geven als gestolen. Of een auto als gestolen opgeven, terwijl deze gewoon in de garage staat. Ook kan het zijn dat iemand een afgewezen schade nogmaals indient, maar dan met een ander verhaal zodat de schade alsnog binnen de dekking van de verzekering valt. Zo verdraaien ze de feiten, zodat de verzekeraar toch een vergoeding uitkeert.
Waar kan ik verzekeringsfraude melden?
Als u een van bovenstaande vormen van verzekeringsfraude herkent, kunt u dit altijd melden. Dat kan (ook anoniem) bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. Het CBV helpt verzekeraars met het tegen gaan van verzekeringscriminaliteit. U kunt uw melding doen via [email protected] of bellen naar 070-333 85 00.
Bereken online de premie voor uw verzekering
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.