Hoe wordt verzekeringsfraude onderzocht?
Het aantal meldingen van verzekeringsfraude stijgt snel. Onlangs is er zelfs een recordaantal gevallen van verzekeringsfraude vastgesteld. Er zit hierbij wel een verschil in het aantal onderzoeken naar fraude en het aantal vastgestelde fraudegevallen. Een verzekeraar moet immers wel kunnen aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van fraude. Daarom stellen ze bij vermoedens van verzekeringsfraude altijd een onderzoek in. Wij leggen u hier uit hoe verzekeringsfraude onderzocht wordt.
Wanneer doet een verzekeraar onderzoek naar verzekeringsfraude?
Dient u een schadeclaim in? Dan kan het zijn dat de verzekeraar gaat onderzoeken of de claim wel rechtmatig is. Claims worden vaak getoetst door een automatisch systeem. Zo is er een bepaald grensbedrag waarboven automatisch een controle kan worden uitgevoerd. Bij autoschade is dit bijvoorbeeld €1.000,- en bij een fiets €500,-. Ook zijn er een aantal signalen die standaard opgepikt worden. Bijvoorbeeld als u binnen korte tijd dezelfde schade claimt. Of als u de dekking van uw verzekering heeft aangepast en direct daarna een schade claimt. Dit zijn allemaal redenen voor een verzekeraar om een onderzoek in te stellen.
Daarnaast controleert een verzekeraar bij een verzekeringsaanvraag altijd de identiteit van de aanvrager. Is er reden om aan te nemen dat er iets niet helemaal klopt aan de ingevulde gegevens? Dan kan de verzekeraar een onderzoek instellen. Verzekeringsfraude is namelijk ook het niet opgeven van eerlijke informatie tijdens het aanvragen van de verzekering.
Verzekeringsfraude onderzoeken
Verzekeraars maken gebruik van verschillende onderzoeksmethoden om fraude op te sporen. Ze kunnen bijvoorbeeld:
- Een toedrachtonderzoeker inschakelen om een interview af te nemen bij de verzekerde of betrokken derden.
- Persoonsgegevens verzamelen uit verschillende bronnen, zoals het kentekenregister van de RDW, de Kamer van Koophandel of het Kadaster. Ook internet is natuurlijk een belangrijke bron van informatie. Daarnaast kunnen ze ook informatie verzamelen bij tipgevers of getuigen.
- Informatie verzamelen door middel van observatie, ongevalsanalyse, notacontrole, brand(technisch) onderzoek of onderzoek naar braaksporen.
- Gebruik maken van informatie uit het waarschuwingssysteem voor financiële instellingen. In dit systeem staat de gegevens van personen die een risico vormen.
- Voorspellende software inzetten. De meeste verzekeraars maken hier gebruik van. Deze software maakt onderscheid tussen schadeclaims die direct worden goedgekeurd en schadeclaims die moeten worden onderzocht wegens verdenking van fraude.
Een aantal onderzoeken voert de verzekeraar zelf uit, maar ze kunnen dit ook uitbesteden aan een extern onderzoeksbureau of een expert. Is er verzekeringsfraude vastgesteld? Dan zijn hier wel een aantal gevolgen aan verbonden. Zo draait u zelf op voor de gemaakte onderzoekskosten.
Onderzoek vermijden: voorkom misverstanden
Er kan natuurlijk altijd sprake zijn van vergissing. Een foutje is immers zo gemaakt. Een verzekeringsmaatschappij ziet u dan echt niet direct als fraudeur. Het is wel belangrijk dat u bij het invullen van de verzekeringsaanvraag de gegevens goed controleert om misverstanden te voorkomen. Is een bepaalde vraag niet helemaal duidelijk tijdens het invullen van de aanvraag? Neem dan vooral even contact met ons op! Wij geven u graag duidelijkheid. U kunt ons maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 telefonisch bereiken op 088 – 688 37 00 of ons een bericht sturen via de chat, WhatsApp of Messenger.
Bereken online de premie voor uw verzekering!
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.